perjantai 29. marraskuuta 2013

Miksi kirjoitan blogia?

Saattaa sisältää myös muuta sälää kuin otsikon kysymykseen liittyen!

Aloitin kirjoittamaan blogia melkein heti kun Malla tuli mulle. Malla oli ensimmäinen hevonen, joka oli minulla omissa nimissä ja aivan minun oma. Sain laittaa siitä kuvia ja videoita minne halusin ilman että kukaan siitä valittaisi tai käskisi poistaa. Tämä seikka on minulle tärkeä, sillä toisen omaisuudesta ei laiteta kuvia tai videoita nettiin ilman lupaa! Olin lukenut jo useita blogeja joissa kerrottiin lämminveristen ravureiden kouluttamisesta ja siihen liittyvistä vaiheista ja päätin, että ei olisi hullumpi idea itsekin alkaa tuollaista blogia kirjoittaa.




Olin alussa aivan kauhean huono esim. ulkoasujen ja tekstien kirjoittamisien kanssa en ole häävi nytkään ;). Blogini ulkoasu oli kaamean värinen ja banneri kauhean kokoinen ja teksteissä oli kirjoitusvirheitä mielinmäärin. En väitä että nämä olisi edelleenkään kunnossa, mutta näihin kiinnitän huomiota.
Kun seurailin toisten blogeja ja ihailin heidän tekstimäärää ja upeaa ulkoasua päätin, että asialle on tehtävä jotain. Pyysin ihmisiä tekemään minulle bannereita ja itse yritin taiteilla muut ulkoasuun liittyvät hömpät. Pian niistä tulikin ihan järkevän näköisiä, vaikka parantamista aina on.

Saan kirjoittamiseen inspiraatiota muilta blogeilta. Tällä en tarkoita matkimista vaan omien uusien ja vanhojen ajatusten syntyä. Kun näen upeita kuvia ja ulkoasua tekee itsekin mieli mennä heti räpsimään kuvia ja julkaista niitä täällä. Luen tunteikkaita tekstejä joista saan ideoita omaan blogiini. On mahtava nähdä miten paljon blogi jollekkin merkitsee ja hän haluaa panostaa siihen, sitä todella arvostan. Olen aina iloinen kuvista teksteissä, koska ne todella kertovat paljon. Tykkään lukea välillä myös kuvattomia tekstejä, mutta kuvissa on sitä jotain. Siksi tykkään kirjoittaa tekstejä, joissa on yleensä tuoreita kuvia. Myös vanhoilla kuvilla on kivaa leikitellä. Olen useammassakin tekstissä maininnut, että en tykkää kirjoittaa ilman kuvia ja mielummin jätän silloin tekstin kirjoittamatta. Kuvien laatu merkitsee myös paljon. Itse olen huono kuvaaja ja niiden muokkaaminen on minulle todella vaikea! Eli respectiä teille jotka käytätte aikaa kuvien ottamiseen ja muokkailuun.


Välillä oma kirjoittaminen saattaa lopahtaa eri syistä, mutta silloin en vaivu epätoivoon vaan luen innokkaasti toisten blogeja ja sieltä se taas tulee. Saan blogin kirjoittamisesta ja teksteihin lähetetyistä kommenteista mukavasti lisäpotkua kirjoittamiseen ja sen voimalla jaksaa myös eteenpäin. Saan myös sesonki ajoista kuten joulu, uusivuosi, vappu, pääsiäinen jne. todella paljon energiaa kirjoittamiseen, koska on helppo kirjoittaa siitä minkä kaikki tietävät. Pidän bloggailusta ja aion jatkaa kun nyt kerta olen aloittanutkin!

Mitä mieltä?

4 kommenttia:

  1. Tää oli hyvä!:) Oli kiva lukea;) muthei ota sananvahvistus pois:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkse muka päällä? :o oon kyl ottanu sen pois, mut tarkistan asian :)

      Poista
  2. "Eläimen kuvaaminen on eri asia kuin ihmisen. Eläimellä ei katsota olevan persoonallisuusoikeuksia, edes kotieläimen omistajan oikeuksien jatkeena. Esimerkiksi koiran saa kuvata ja kuvaa käyttää kysymättä lupaa koiran omistajalta. Eri asia on, että henkilötietojen suoja ja yksityisyyden suoja on otettava huomioon. Jo se, että yksityinen ihminen NN omistaa koiran, on sellainen NN:ää koskeva henkilötieto, jonka julkistaminen yleensä vaatii NN:n luvan."

    http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/4.3.html

    Eli lyhyesti sanottuna eläin luetellaan kuvattaessa ja kuvia julkaistaessa esineeksi. Eläimen omistajalla ei ole nokan koputtamista siihen, jos olet kuvannut sitä ja julkaiset kuvan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä tiedosta! Minä en kuitenkaan laita kuvia toisten eläimistä nettiin ilman lupaa :)

      Poista