tiistai 10. joulukuuta 2013

10. Unelmahevonen

Olen pitkittänyt tämän kirjoittamista, koska on vaikeaa "haaveilla siitä mitä ei tule saamaan", yleensä kun vain pysyy realistisissa haaveissa. Päätin kuitenkin kirjoittaa tämän ja tässä samalla saan tutkittua mitä itse haluaisin jos vain saisin.

Unelma hevosen ensimmäinen ehto: Halukas oppimaan uutta ja nauttisi siitä mitä tekee
Haluaisin, että hevonen ei olisi aina vastahakoinen kaikkia pyyntöjäni vastaan ja "juntturoisi" jatkuvasti. Tottakai kaikilla on huonoja päiviä, mutta jatkuva juntturointi alkaisi käymään ainakin itsellä hermoille. Hevonen kuuntelisi apujani mitä pyydän parhaalla mahdollisella tavalla ( jos osaan niitä antaa ). Näkisin, että hevonen nauttii työskennellä, tosin tähän seikkaan vaikuttaa paljon minä itse.

Toinen ehto olisi että : Monipuolinen
Unelmani ei ole saada hevosta joka on GP - ratsun tasolla. Mitä monipuolisempi, sitä parempi. Olisi mukavaa vaihtelua käydä esim. talvisin rekiajelulla. Ratsun hommat tulisi tietysti osata, mieluiten yli HeB tason. Muistakaa että nyt vain haaveilen, enhän itse edes ole noin hyvä! Esteitä jos polle osaisi hyvällä tekniikalla siitä olisi hyvä jatkaa. Tällä tarkoitan sitä, että haluaisin ehkä itsekin viedä hevosta eteenpäin. Eniten olen nauttinut ratsastuksessa sen kehityksen näkemisestä hevosessa että ratsastajassa.

Kolmantena ehtona: Hevonen arvostaisi ihmistä
Tämä on todella tärkeä seikka. Minut saa välillä suuttumaan pelkästään siitä, että hevonen suitsia laittaessa vehtaa ihan mitä haluaa. Tuntuu vain ihan turhalta kun hevonen ei arvosta. Tällaiset pienetkin asiat ovat tärkeitä. Olisi tärkeää että ihminen olisi se joka käskyttää, tosin tässäkin ihminen on tärkeässä asiassa toteuttamassa tätä.

Neljäs ehto : Hevonen käyttäytyy tietyissä tilanteissa hyvin
Eihän hevonen mikään robotti ole, mutta esim. Lastaus,raspaus,kengitys,klippaus,kilpailupaikoilla oleminen ym. Sujuisi jouhevasti ilman temppuiluja. Itse olin kova kisajännittäjä, joten siinä tilanteessa ei auta jos hevonen on sekaisin. Itse rauhoitun parhaiten kun kaikki sujuu hyvin.

Viiden ja ihanin ehto: Hevonen olisi saman luonteinen kun Malla tai Manu
Vaikka olen saanut Mallan ja Manun "sattumalta" ne ovat minulle juuri täydellisiä. Kummankin luonne on kiltti, ystävällinen ja ihmistä arvostava. Kumpikaan ei ole purrut eikä potkaissut, Mallalla tosin on välillä huonoja päiviä. Mutta tärkeintä on että ne laittavat aina minut ykkössijalle ja arvostavat! ♥ Olen onnekas kun minulla on noin hienoja hevosia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti