sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Hevosenomistajan hyvät ja huonot puolet

Nämä ovat minun omia mielipiteitä,  ja jokainen toimii hevosensa kanssa miten tahtoo.

Se oli jännittävää ja tuntui maailman parhaalta kun sain oman hevosen. Onhan mulla koko ikäni ollut hevonen ja hevosia, mutta kun ostin sen itse ja se oli kokonaan mun. Sitä tunnetta on vaikea kuvailla. Oli niin ihanaa ja hienoa saada oma eläin, samalla minulle tuli suuri vastuu hevosen hyvinvoinnista. 
Itselle on ollut hienointa viettää aikaa hevosen kanssa, joka ei kauheasti tajua maailman menoista ja sillä on omia pieniä ongelmia kuten se, ettei iltakaurat tule oikeaan aikaan. On ollut heinoa nähdä kuinka hevosta kuoriutuu uusia puolia ja alkaa tunteman sitä paremmin. Osaa tulkita joitakin hevosen ajatuksia, ei tietenkään kaikkia mutta edes jotain. Mallasta on myös kuoriutunut herkkä puoli, vaikka olen aina luullut sen olevan kovamimmi, joka ei helposta hätkähdä. On uskomatonta nähdä hevosen kehitys, vaikka välillä unohtaa mikä se lähtökohta on ja vaatii aivan jotain liian vaikeaa. Maastakäsin Malla on oppinut hyvin siihen nähden miten olen itse huono opettamaan. Eihän se osaa kuin joitakin käännöksiä, mutta se riittää minulle. Minut on yllättänyt se, miten nöyrästi Malla haluaa oppia uutta. Se saattaa tajuta yhden tunnin aikana jonkun asian ja joka kerta kun sitä harjoittelee se vain paranee. Aina sitä miettii miten itse on osannut ohjata Mallaa, mutta kyllä se syy on oppivassa hevosessa, superponi! Nämä asiat pitävät minut kiinni tuossa eläimessä ja se on enemmän kuin hyvää hevosen omistamisessa.
Kun hankkii hevosen, saa kaupan päälle suuren vastuun. Täytyy vastata hevosen hyvinvoinnista ja siitä että hevonen on iloinen. Täytyy osata lukea hevosta, jotta näkee onko sillä jokin vialla. Hevoset ovat saaliseläimiä ja yrittävät usein olla näyttämättä kipua ja ovat päällisin puolin "kunnossa". Jos kuitenkin on ollut saman hevosen kanssa tekemisissä jo pitkään, huomaa usein jos sillä ei ole kaikki hyvin. Jos huomaan Mallan olevan kipeä, esim. selästä, koko loppuillan sitä pähkäilee ja miettii mitä tehdä ja selaa hierojat läpi. En usko olevani ainoa, näin vain toimii kun huomaa, että hevosen on paha olla. Huoli eläimestä tekee hevosen omistamisesta stressaavaa ja tuntuu ettei koskaan voi olla huolehtimatta liikaa. 

On mahtavaa ja antoisaa omistaa hevonen, mutta huoli hevosesta on ahdistavaa ja voimia vievää. Itse olen päivässä tallilla 3-4 tuntia, ja kun siihen lisää 8 tunnin koulupäivän, saa muulle vapaa-ajalle heittää hyvästit. Joku se vain aina saa itsensä lähtemään hyvällä mielellä tallille ja olisi mulla tylsää jos en hevosta omistaisi. Sattuu olemaan vielä juuri itselle sopiva polle, niin eihän tästä hommasta voi olla tykkäämättä!

2 kommenttia:

  1. Ihana postaus, löytyi paljon samoja ajatuksia kuin itseltä. :)

    VastaaPoista
  2. ihanat kuvat & kiva postaus! :---)

    http://smiling-horse.blogspot.fi

    VastaaPoista